vrijdag 28 augustus 2015

Leesautobiografie



Leesautobiografie

Vroeger toen ik klein was en toen ik zelf nog niet kon lezen werd ik vaak voorgelezen door mijn ouders. Altijd voordat ik ging slapen werd me een verhaaltje voorgelezen uit een boek die we thuis hadden liggen. Vaak werd ik voorgelezen uit boeken zoals: Jip en Janneke, Dikkie Dik, Pluk van de Petteflet  en Floddertje. Het voorlezen zelf vond ik niet eens zo leuk, ik keek daarom ook meer naar de plaatjes.

Toen ik 4 jaar oud was, ging ik naar de kleuters toe. Ik weet niet precies meer welke boeken er werden voorgelezen daar, maar ik weet wel dat er elke dag een verhaaltje werd voorgelezen. Omdat ik op een kleine basisschool zat in een klein dorp, waar veel fries werd gesproken. Werd er uiteraard ook in het fries voorgelezen, bijvoorbeeld uit de boeken van Tomke.

In groep 2 leerden we letters en kleine woorden lezen zoals vis en maan. In groep 3 begonnen we eigenlijk echt met het leren lezen. We lazen met een avi-niveau. Ik weet niet meer welke avi ik had wanneer, maar ik weet wel dat ik in groep 5 avi 9 had, en dat ik daarna gewoon klaar was met het avi-lezen. Vanaf groep 3 had je na de kleine pauze altijd een leeskwartiertje. Je las dan een boek die je had uitgezocht in de bibliotheek in school. In de bovenbouw, dat is groep 6 t/m 8 vond ik het lezen niet meer zo leuk. Ik kon toch al lezen en vond alle boeken stom. Op school hadden we voor het leeskwartiertje alleen maar saaie oude boeken liggen in de bibliotheek en ik dacht dat er ook helemaal niet leuke boeken bestonden. De enige boeken die ik nog een beetje leuk vond waren de boeken van De Olijke Tweeling, maar die had ik allemaal al meerdere malen gelezen.

Toen ik in de eerste klas kwam, moesten we voor Nederlands boeken gaan lezen. In het begin had ik daar totaal geen zin in, ook al waren het er niet veel. We moesten 2/3 boeken per leerjaar lezen. Op een gegeven moment kwam ik er achter dat er ook leuke en spannende boeken bestonden en sindsdien ben ik het lezen meer gaan waarderen. Maar ik las nog steeds omdat het moest voor school. In de derde klas ben ik het lezen nog meer gaan waarderen. Ik heb toen ook zelf boeken gekocht die me leuk leken om in mijn vrije tijd te gaan lezen.

Thuis ben ik niet echt opgegroeid met het lezen van boeken. Toen ik zelf nog niet kon lezen werd ik natuurlijk wel voorgelezen, maar toen ik op een gegeven moment zelf kon lezen, lazen mijn ouders me niet meer voor en had ik daar ook geen behoefte meer aan. Mijn ouders probeerden me daarna wel te motiveren om boeken gaan lezen, maar ik vond lezen helemaal niet leuk. Op school las ik al, dat hoefde ik thuis niet te doen, dacht ik altijd. Mijn ouders zelf lazen niet/weinig en mijn zus vond lezen ook niet leuk en las alleen als het moest voor school. Zoals ik al had verteld heb ik in de derde klas boeken gekocht die me leuk leken om te gaan lezen. Dat waren de boeken van John Green, maar dan in het Nederlands.Nu vind ik vooral romans en thrillers leuk.

Mijn top 5 boeken aller tijden zijn:

  1. Verstrikt van Mel Wallis de Vries. Eigenlijk alle boeken van Mel Wallis de Vries zijn heel erg leuk, ik heb voor dit boek gekozen omdat ik dit boek het meest recent heb gelezen. 
  2.  Een weeffout in onze sterren van John Green. Dit is een vertaling van The Fault in Our Stars. Ik  heb meerdere boeken van deze schrijver gelezen, maar deze vind ik samen met Paper Towns het leukst. 
  3. De boeken van Carry Slee, ik kan niet kiezen welk boek ik het leukste vind van haar, maar ik vind haar verhalen heel erg leuk. In elk boek van haar zit een boodschap en dat vind ik erg leuk aan haar boeken. 
  4. Chess van Heerco Wallinga. Ik vind dit een erg leuk boek, wel een nadeel ervan is het begin, je moet daar doorheen komen, daarna is het boek mega spannend en wil je hem in een tuig uitlezen. Dat gaat helaas wat lastig omdat het een redelijk dik boek is.
  5.  Jip en Janneke van Annie M.G. Schmidt. Ook dit boek moest in de top 5 komen vind ik, het was mijn favoriete voorleesboek. Ik weet nog precies hoe alle verhalen gaan van Jip en Janneke.


In de les heb ik mezelf ingedeeld op niveau 2, ik zit eigenlijk tussen niveau 2 en 3 in, niveau 3 sprak me meer aan qua boeken, maar ik start toch op niveau 2 omdat ik anders misschien niet echt een groei maak in het lezen. Ik vind het fijn als boeken makkelijk geschreven zijn zodat je hem gemakkelijk kan lezen. Verder vind ik het fijn om personages, situaties en gebeurtenissen in een boek te herkennen. Dat maakte mijn keuze ook makkelijker om voor niveau twee te kiezen. Wat ik lastig vind aan sommige boeken zijn die diepe betekenissen. Als ik dan een boek lees, zie ik meestal niet die diepe betekenis die het boek heeft.

Ik heb nog een lijstje staan met boeken die ik graag zou willen lezen. Helaas staan deze boeken niet op de lijst van  lezen voor de lijst en kan ik ze dus niet lezen voor Nederlands. Meestal lees ik gewoon young adult boeken en kijk ik naar de recensies van wat goede boeken zijn. Ook kijk ik wel eens naar de schrijver, als ik die ken. Als ik een goede ervaring heb met die schrijver, dan wil ik er nog wel meer boeken lezen van die schrijver.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten